2010-10-11

Långpromenad och massage

På lördag förmiddag tog vi en riktig långpromenad på förmiddagen. Vi gick till stallet där min före detta medryttarhäst står. Jag tänkte passa på att visa upp min ögonsten för hennes och tillika det stallets ägare, när jag nu ändå planerat en långpromenad. Det tog 1,5 timme dit och både Nadal och jag fick lön för mödan - Nadal fick vatten (som han inte ens smakade på) och en liten silagetuss och jag fick beröm för en fin häst: torra ben och söt unghäst, var kommentarerna. Med tanke på framtida prövningar såsom veterinärkontroller i tävlingssammanhang, så bad jag dem att pilla lite på honom - klappa på honom och titta i munnen och vad de nu kunde tänkas känna för att göra. Nadal gillade läget och verkade inte alls tycka det var vare sig obehagligt eller ens konstigt att främmande människor höll på med honom. Finfint, tycket matte! Efter kanske 20-30 minuters vila så var det lika långt hem igen - 1,5 timme. Efter en total tid av nästan 3,5 timmar ute i skog och mark så var vi äntligen tillbaka i stallet och Nadal fick lite mer mat och vatten innan han fick komma ut i hagen - mycket nöjd. Matte for hem och somnade på stört - mitt på blanka eftermiddagen!

På söndagen blev det lite pyssel i stallet och ca 20 minuters arbete på ridbanan. Inget märkvärdigt och inget konstigt. Jag fick låna hem en gammal longergjord som jag ska försöka sy in resåren så att den kan passa Nadal. Jag vet bara inte hur det där med sömnad ska gå till - ingen symaskin har jag! Det kanske får bli skomakaren - kan de tänkas göra sånt? Trots att det blev lite gjort med Nadal så var jag ca 5 timmar i stallet ändå! Man undrar hur det går till... I det här fallet så hade en hästmassör kommit ut för att behandla några av hästarna i stallet, så då dröjde jag mig så klart kvar för att titta på det.

Inspirerad av söndagens massage så tog jag med mig min hästmassagebok som jag köpte för något år sen. Jag plockade in Nadal, fixade med hans ögon - som ser mycket bättre ut nu! - borstade och pysslade medans han åt. När det var färdigt så tyckte jag det var dags för lite avsensibiliseringsträning, så jag tog en vanlig ica-kasse och klappade honom med. Han är ju så duktig! Han tycker det är obehagligt när kassen kommer upp mot huvudet, och han visar det genom att lyfta upp huvudet, men mer än så gör han inte.

Sen ställde jag upp honom i stallgången och provade på att ge honom lite massage. Inget märkvärdigt, jag bara kände igenom musklerna lite och testade ett par olika grepp från boken och lite som jag såg massören göra igår. Jag var noga med att verkligen hålla mig på muskulaturen. Det verkade som att Nadal tyckte att det där kanske inte var så dumt! Han stod stilla mest hela tiden och gäspade till och från. Jag arbetade på en sida i taget och gick från nacken och bakåt. När jag kom till rump- och lårmusklerna så började han prutta - ett gott tecken, tror jag :) När jag bytte sida var det som att jag väckte honom ur en slummer för då ryckte han till lite. Tyvärr började hästar tas in när jag hade lite massage kvar så det blev en lite stökig avslutning där jag var tvungen att bryta för att släppa förbi hästar några gånger, men på det hela taget så tror jag att både Nadal och jag vill göra om det där! Efter massagen fick han ett par äpplen och sen fick han gå ut i hagen.

2 kommentarer:

Karin sa...

Nadal komer definitivt att vara världsvan när han kommer ut på tävlingsbanorna framöver.

Erika sa...

ja, jag hoppas bara att jag inte tar i för mycket... :)