2010-10-31

Lek med Ikea-kasse

Nadal låg och vilade idag när jag kom, med resten av flocken på vakt:


Han reste sig upp först när de andra hästarna hade lämnat honom för att komma och hälsa på mig. Ja, idag kom jag ju inte i bilen så då var det visst ingen idé att göra sig någon brådska när matte kommer? Nåja, han följde med därifrån villigt nog, så jag får väl vara nöjd med det.

Efter mat och pyssel i stallet så blev det toleransträning för hela slanten. Vi tog med oss en ikea-kasse ut på ridbanan och så lekte vi lite! Jag drog kassen efter mig på backen när vi gick, höll fram den så Nadal fick nosa på den och prasslade med den uppe i luften. Det blåste ganska mycket också, så den fladdrade lite lagom när jag höll upp den över huvudet. Nadal tyckte det var roligast när jag släppte ner påsen på backen så att han fick klämma och känna på den ordentligt. Utan egentligen någon som helst tvekan så stoppade han ner huvudet i påsen och försökte komma underfund med vad det var för något:

Efter en liten stund så blev han modigare och började försöka mörda påsen! Från början så var det som att han trodde att sanden under påsen var en del av påsen, så han tryckte till ordentligt och bet tag i påsen och fick med sig sand under påsen också. Måste ha varit en mysko känsla, men han verkade tycka det var intressant, för han höll på så en bra stund. Efter ett tag så upptäckte han att man kunde bita tag bara i själva påsen också och även det var spännande:

Så småningom så stod han där på ridbanan och skakade den där påsen uppåt-neråt helt själv - så söt!

Sen tyckte jag det var dags att avancera lite mer, så jag började klappa honom på bogen med påsen och det var jätteläskigt. Men efter lite envishet och beröm på rätt ställe så accepterade han att jag kliade honom på bogen med den. Sen fick jag även lägga upp den på ryggen hans utan att han gick iväg. Matte är så stolt!!!

När han hade accepterat att jag lade upp kassen på hans rygg (från både höger och vänster) så tyckte jag att det kunde räcka för dagen. Istället hängde vi med några av de andra hästarna ut i skogen en sväng. Jag planerade inte att följa dem hela vägen, utan bara en kort sväng, sen skulle Nadal få träna på att bli "ifrånsprungen". Det visade sig att detta med att bli ifrånsprungen var inga som helst problem. Fast det kan ju ha berott på att det hände strax efter att vi gått förbi hans hage, så han ville ju egentligen bara gå dit ändå.

Fast vi fortsatte en liten bit till och gick förbi grannarnas får. Trots att han måste höra dem hela dagarna så var det lite läskigt att gå förbi där, så vi gick förbi ett par vändor. När han var hyfsat obrydd över att gå förbi (två vändor tur och retur) så fick han komma ut i hagen till sina kompisar igen. Det blev tre timmar i stallet. Som sagt (på facebook) så hade jag lite abstinens här när jag var bortrest i tre dagar...

Inga kommentarer: