2010-10-27

Spunk!

Idag skulle jag bara ta in Nadal till stallet för lite mat och pyssel, men på vägen till stallet så får han nåt slags spel och börjar härja runt! Osäker på om han försökte busa eller om han var uppjagad för att det var läskigt i mörka skogen. Kan ju också ha varit en kombination av båda! Han blev lite uppjagad redan när vi gick ut på skogsstigen, som först stiger lite brant uppåt innan vi når åsen som vi sen följer till vägen, ungefär. Lite stenar lossnade när han gick och han blev antingen rädd för rasslet när stenar började rasa neråt eller så gjorde han illa sig för han sprang fram några steg och ställde sig på tvärsen framför mig. Efter det så var det som att han ville titta sig om hela tiden - bua bakom busken! typ. Han låg på och tyckte inte att jag gick fort nog framåt vilket innebar att jag fick tillrättavisa honom och mana honom bakåt tillbaka till positionen bredvid mig snarare än framför mig. Varje gång jag gjorde det så var det som att han laddade lite, sen kom urladdningen mitt uppe på åsen - med levader och caprioler och lite annat smått och gott. Tur att man har ett långt grimskaft! Fast jag tänkte i mitt stilla sinne att jag borde haft hjälmen på mig och jag bannade mig själv för att jag börjat slarva med detta.

När han lugnat ner sig så gick vi vidare men vi hann inte längre än till den lilla sandvägen som i sin tur leder fram till den tungt trafikerade vägen som vi måste passera för att komma till stallet. På denna lilla sandväg så fick han spel nummer två och det höll i sig lite längre än det första och jag fick ta tag i honom ordentligt och ryta med min mest manliga röst (basläget på). Man blir ju rädd, ju!!!

Vi tog oss i alla fall över vägen utan ytterligare incidenter. Väl inne i stallet så fick han sin mat och jag borstade och ryktade efter konstens alla regler och Nadal gäspade och mös. När jag kratsade hovarna på honom så såg jag att han hade fått ett par småsprickor i höger framhov på insidan och de sitter så till att det ser ut som att en bit på ca 5 cm skulle kunna lossna (borde kommit ihåg att ta ett foto! Får göra det senare i veckan). Det kommer väl kanske göra det så småningom också, men jag tror inte det är någon större fara och det trodde inte L heller som har stallet som vi står i. En liten bit hade också kommit loss på höger bakhov, även där på insidan och jag undrar om just det kanske hände när han gick upp i backen eller sprallade runt. Hur som helst så är det ingen fara med det heller.

När vi så skulle tillbaka till stallet så var han sitt gamla vanliga jag igen och gick hur cool som helst och lyssnade bättre på mina signaler. Skönt att få avsluta dagen så! Nu ska jag resa bort i tre dagar så då får Nadal vila helt.

Inga kommentarer: