2011-02-20

Rastlös Nadal gör utbrytning. Eller nåt...

Idag på eftermiddagen var första dagen som Nadal började visa att han är lite rastlös av att stå på box hela tiden. På morgonen tog jag ut Nadal en kort stund och släppte honom lös på ridbanan. Han skuttade runt lite, men efter en vurpa som landade honom på backen så kom han lite snopet lommande till mig och vi gick tillbaka till boxen.

På eftermiddagen när jag kom så var han munnigare än vanligt och trots att han hade hö i boxen så brydde han sig inte särskilt om maten utan var mer intresserad av vad jag höll på med när jag mockade och donade. Medan jag stod och hängde upp hans vattenhink så passade han för första gången på att smita ut ur boxen! Ojojoj! Hela världen stod framför honom och han satt inte fast i någon grimma eller någonting! Vart skulle han ta vägen!? Hans äventyrslusta drev honom rakt in i stallet som är vägg i vägg med uteboxen... Ut genom boxdörren och en snäv sväng till vänster så var han inne igen! Jag blev både lättad och förvånad! Att stallet är så spännande?! Jag sprang efter och tog tag i manen på honom, så följde han med tillbaka till boxen. Fast han var inte så noga med att gå in där, egentligen, utan behövde lite yttre motivering. Som han fick.

En stund efter detta så tog jag ut Nadal till ridbanan igen. Jag fick hjälp av två stalltjejer som stod vakt vid varsin utgång, så att han inte skulle få för sig att hoppa över och ut till hästarna i hagarna omkring. Istället bjöd jag Nadal att springa runt lite på ridbanan. Innan jag hann släppa honom lös så hann han dock ge mig ett tjuvnyp i ena armen - buse! Han sträckte sen ut i ökad trav och visade upp sitt stiligaste arab-jag. Det blev även några repor galopp med lite åsne-sparkar och krumbukter. Efter ca 10 minuter fick det räcka och även Nadal verkade nöjd och följde villigt med tillbaka till boxen, där han omedelbart drack vatten och sen började äta.

Han är fortfarande snorig och det låter lite täppt när han andas, men jag hoppas ändå att veterinären som kommer imorgon ska säga att jag kan släppa ut honom i lösdriften igen!

Inga kommentarer: