2011-02-26

Skrubbsår, andnöd och darriga händer.

Började dagen med att lägga om förbandet på Nadals ben. Jag pysslade på där med kompress, bomull, gasbinda och vetwrap och det gick jättebra. Jättefin vetwrap: gul med gröna fyrklöver på - det borde väl kunna ge lite tur?

Först när jag väl var färdig så kom jag ihåg att det ju var meningen att jag skulle lägga ett alsolspritsomlägg! Va sjutton! Äh, han fick gå med omslaget till eftermiddagen - jag skulle ju ändå komma tillbaka då för att ge honom alla mediciner, så då får jag väl lägga om det rätt då.

Sagt och gjort, på eftermiddagen gjorde jag om proceduren, men den här gången på rätt sätt. Fast det visade sig att jag lyckats köpa alsollösning istället för alsolsprit! Så förmodligen blir det en omgång till av alsolSPRITomlägg imorgon kväll. Att det ska vara så svårt att göra rätt!?

Medan jag sedan höll på och förbereda inför penicilinsprutan så lyckades Nadal snärja in sig i grimskaftet - ett varv runt halsen och ett varv runt huvudet precis ovanför ögonen. I panik försökte han komma loss, men han satt ju fast i repgrimma, och grimskaftet gav inte heller efter. Jag fick panik och tänkte bara på att jag inte skulle springa in där i spiltan - som jag var på väg att göra - för att undvika att bli skadad själv. När han väl stod still så skyndade jag mig in för att lugna honom och Linn kom med en kniv så vi fick skära av grimskaftet. Phew!

En chockad Nadal har numera ett skrubbsår över höger öga (se foto nedan) och en svullnad över halsmuskeln på vänster sida precis under ganaschen samt att en del päls lossnat lite här och var där grimskaftet legat (fast utan att lämna huden bar). Nadal ville sen ha mycket kel och smek, och det ville matte också.


Med darriga händer efter chocken av att se Nadal nästan kväva sig själv så skulle jag sedan ge honom en spruta i halsmuskeln och lyckas så klart träffa en blodåder det första jag gör. Nåja, det är ju ingen fara med det, utan jag flyttade bara nålen och då gick det bra. Nadal tog det med ro. Sen fick han Metacam oralt - det var inte gott! Men han tog det och sen fick han godis, följt av betfor med slemlösande i (mycket mediciner nu!). SEN fick han gå tillbaka till hagen. Nu FÅR han inte göra eller råka ut för några fler tokigheter!!!

2 kommentarer:

Blenda Elby sa...

Men huga vilken dag!

Erika sa...

Ja, roligare har jag haft...
Din Bobbis mår i alla fall bara bra!
/e