2011-02-19

Slemlösande till guldklimpen.

Jag slog en signal till veterinären igen eftersom några stallkamrater hade planer på att tävla på lördagen och gärna ville veta om det var möjligt för veterinären att komma ut tidigare för att se hur det egentligen står till med Nadal och om det han har möjligtvis är smittsamt eller inte. Hon kunde komma tidigare men hon skulle inte kunna ge några svar innan lördag, så vi bestämde att hon trots allt kommer först på måndag. Nadal får stå på box tills dess.

Jag beskrev Nadals tillstånd igen. Jag berättade att hans snor var riktigt kladdigt: när han frustar så att det hänger ut snor ur nosen på honom så brukar jag - om jag råkar ha papper i närheten - försöka ta bort det, och när jag gör det så blir snoret som en enda lång sträng som inte vill släppa åt något håll egentligen. Beskrivningen resulterade i att veterinären skrev ut slemlösande - i brustabletter! (löses upp i vatten som blandas med betfor - Nadal slukar detta!) - som Nadal nu får morgon och kväll i några dagar framöver. Det har gett resultat - snoret är inte lika kladdigt längre.

Häromdagen ville jag låta Nadal sträcka lite benen och istället för att gå tillbaka till boxen när jag mockat ur så gick vi förbi boxen och ut mot byvägen. Han har varit så cool med installningen att jag nästan undrat om jag verkligen har en häst eller om han egentligen är en hund eller nåt! Jag tänkte att om han ska vara så här cool så kan vi ju passa på att röra lite på oss - inte för långt dock, om han nu är sjuk, utan bara så att han får se lite nya omgivningar. Efter ca 15-20 meter så ändrade jag mig - han fick totalt busspel! Stegrade sig och bockade och krumbuktade! Jo, jag förstår att han har lite överskottsenergi. Helst hade jag velat släppa honom lös på ridbanan, men jag vet inte riktigt om han kommer hålla sig PÅ ridbanan eller om han kommer sticka i det tillstånd han befinner sig. Kvickt vände vi åter och han fick trots allt gå in i boxen. Och han gjorde detta utan några som helst protester eller vidare bus! Har jag en guldklimp eller har jag!?

Jag kanske provar en liten promenad imorgon bitti igen - fast då tar jag på mig hjälmen!

1 kommentar:

Blenda Elby sa...

Du har verkligen en guldklimp!