2011-02-01

Sträcka på benen!

Igår hade Nadal gått ett drygt dygn med sina nya kamrater när jag kom dit igen för att se hur det gick för honom. Han, och alla de andra, stod vid grinden när jag kom och de såg välmående ut allihop. Jag tog med Nadal till stallet och pysslade om honom lite där och sen tog vi en kort promenad för att upptäcka de närmaste omgivningarna. Det var så skööönt att kunna gå på en promenad, på en plogad väg och med gatubelysning! Vilken lyx! Ja, visst var det lite halt på sina ställen, men det var mest i början närmast stallet av någon anledning. Jag tror att även Nadal tyckte det var skönt att få sträcka på benen - han gick med öronen riktade framåt och efter ett tag började han frusta. Vi hade kunnat gå länge, men det var ju trots allt hans första dag i ett nytt stall så jag ville inte göra för mycket.

Dagen bjöd på lite mer äventyr än så dock. När vi var i stallet så gjorde ett antal hästar utbrytningar ur sina hagar. Dels var det Nadals hagkompisar, som tydligen tagit sig ut genom grinden, alltså mellan snörena i stängslet - stängslet var helt hela vägen runt så det är enda sättet de kan ha tagit sig ut. Om de inte hoppade över alltihop, så klart, men då verkar det troligare att de kröp igenom, de små liven. Åtminstone en av unghästarna var ordentligt uppjagad och stressad innan han fångades in och togs in i stallet en stund, stackars liten. I den andra hagen så var det de vuxna hästarna som tagit sig ut och där hade de visst sprängt stängslet. Troligvis var det då den ena unghästens mamma som tagit ledningen när hennes nyss avvanda unge sprang omkring utanför, och dragit med sig några hästar även från den flocken.

Men allt detta om hur det gått till och i vilken ordning är spekulationer eftersom ingen sett något. Däremot är det frågan om jag bidragit till att allt detta hände, då jag gick och tog ut Nadal ur hagen? Ville de andra då följa efter? Det tog oss en stund att ta oss hela vägen till stallet eftersom Nadal var så ivrig och ville gå före hela tiden, vilket innebar att jag fick stoppa honom och backa några steg lite nu och då, men under hela den tiden så var det då lugnt i alla läger. Äh, inte vet jag vad som satte igång allt. Jag vet bara att jag inte kommer våga ta ut Nadal ur hagen på ett tag nu för att inte resten av flocken ska rymma igen. Fast just nu är det bara Nadal och Bobson i hagen. Islandsunghästarna står i en annan hage och skulle återföras idag. Vi får se hur det går. Alla hästar kunde i alla fall samlas in och ingen häst hade ens lämnat markerna. Inte heller var någon skadad.

Inga kommentarer: